Biznes po polsku

Biznes po polsku

poniedziałek, 26 listopada 2012

Komunikacja interpersonalna – czyli dlaczego dobra komunikacja to klucz do sukcesu i jak podnosić swoje umiejętności w tym zakresie?



Dobra komunikacja to jedna z najważniejszych umiejętności w życiu. A co za tym idzie, także w biznesie. Bo skoro gdzie ludzie, tam biznes, trzeba do tych ludzi jakoś przemówić.

Komunikacja jest bardzo ważna praktycznie na każdym polu działania. Różne fazy rozwoju biznesu wymagają właściwej komunikacji. Kiedy zaczynamy coś tworzyć w grupie, wszyscy powinni być ze sobą zgrani. Kłócąc się, nie osiągniemy niczego we współpracy. Gdy robimy coś sami, warto poznać opinię innych, aby nasz pomysł nie okazał się klapą. Kiedy już mamy efekt naszej pracy, czas pozyskać klientów. Musimy zakomunikować ludziom o produkcie, jaki oferujemy. I nie trzeba docierać do nich jedynie werbalnie. Wszystkiego rodzaju reklamy też są formą komunikacji interpersonalnej, gdyż przekazujemy informacje od siebie do odbiorcy.

Według mnie, komunikacja międzyludzka w biznesie jest najbardziej widoczna w procesie sprzedaży. W momencie, gdy handlowiec przychodzi do klienta, używa wszelkiego rodzaju argumentów, aby namówić go do nabycia produktu firmy, dla której pracuje. W przypadku wadliwej komunikacji nie ma mowy o nakłonieniu drugiej osoby do kupna.

Jest kilka ważnych cech, jakie powinna posiadać dobrze komunikująca się osoba. I bynajmniej nie są to umiejętności nie do nabycia, wręcz przeciwnie, można się ich nauczyć. Oto niektóre z nich:

1.      Słuchać innych – Trzeba dokładnie zrozumieć, co rozmówca ma na myśli, aby odnieść się do jego tezy. Należy skoncentrować swoją uwagę na jego słowach. Jeśli czegoś nie rozumiemy, poprośmy o wyjaśnienie.

2.      Jasno się wyrażać – Aby druga strona zrozumiała nasze racje, przedstawiajmy je w sposób klarowny. Takiej postawy oczekujemy od osoby, z którą rozmawiamy, więc sami powinniśmy wypowiadać się zrozumiale. Postarajmy się dobierać właściwie słowa i być zdecydowani, w tym, co głosimy.

3.      Być bezkonfliktowym – Starajmy wyrażać się z szacunkiem, nie denerwując rozmówcy. Im sytuacja zaczyna się bardziej zaogniać, tym trudniej dojść do porozumienia. Aby zapobiegać takim zdarzeniom, musimy się opanowywać i w spokoju przedstawiać swoje argumenty.



Jak polepszać swoje umiejętności komunikacyjne? (ang.)



Zgadzam się praktykami i teoretykami biznesu twierdzącymi, że komunikacja interpersonalna to jedna z najważniejszych kompetencji do osiągnięcia sukcesu. Jeśli potrafimy dogadać się z innymi, będzie nam o wiele łatwiej. Dlatego rozwijajmy swoje umiejętności komunikacyjne.


źródła: youtu.be, images.google.pl, "Inteligencja interpersonalna"

10 komentarzy:

  1. Po przeczytaniu twojego bloga na reszcie doceniłem wartość komunikacji. Przedtem nie sądziłem, że jest ona aż tak istotna. Myślę, że filmiki, które umieszczać sprawiają, że blog jest bardziej interesujący, ponadto są one wartościowe i stanowią nowoczesny sposób nauczania. Mam do Ciebie jedno pytanie, czy uważasz, że brak jasnej komunikacji ma duży wpływ na wyniki firmy? Czy wiesz może jak duże firmy radzą sobie z tego rodzaju problemami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komunikacja jest niesamowicie ważna. To, jak się porozumiewamy najczęściej wpływa na atmosferę, w jakiej pracujemy. Im lepsza, pozytywniejsza atmosfera w firmie, tym przyjemniej pracować, co znacznie przekłada się na wyniki firm. Ale nigdzie nie jest idealnie. Naturalną koleją rzeczy jest, że wszędzie muszą zdarzać się wpadki lub mniejsze czy większe konflikty. Trzeba sobie z nimi radzić. Korporacje wielokrotnie przechodziły przez kryzysowe sytuacje. Najczęściej wychodziły z nich obronną ręką. Należy się zachowywać tak, aby nie doprowadzić do eskalacji konfliktu. Trzeba wymienić wszystkie za i przeciw, nie używając agresji i przemocy. Kiedy mamy do czynienia z niejasnościami, trzeba je zwyczajnie jak najszybciej wyjaśnić, bo gdy będziemy problemy dusić w sobie nic z tego nie wyniknie i bez interwencji innej osoby sytuacja się nie zmieni. O profesjonalnym rozwiązywaniu sporów możesz poczytać na przykład tutaj: http://kadry.infor.pl/kadry/hrm/komunikacja/artykuly/63472,jak_radzic_sobie_z_konfliktami.html. Mam nadzieję, że pomogłem.

      Usuń
  2. Czytanie Twojego bloga sprawia mi dużą przyjemność. Mam jednak pewien problem, z którym postanowiłem zwrócić się do speca od komunikacji takiego jak ty :)
    Mianowicie pokłóciłem się z moim nauczycielem od Chemii, który moim zdanie bezpodstawnie uważa że moje zachowanie na lekcji jest nieodpowiednie. Dał mi nawet uwagę za gadanie na lekcji kiedy siedziałem sam! Nie pomagają tłumaczenia, ani interwencja u wychowawcy :/ Co powinienem zrobić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twój przypadek jest bardzo ciekawy i w miarę często występuje. Wytłumaczenie brzmi zazwyczaj jak u Ciebie: "Ale ja nic nie zrobiłem!". Ile prawdy w tym jak doszło do tego konfliktu nie orzeknę, ale mogę Ci pomóc w rozwiązaniu problemu. Tak naprawdę wystarczy, że dokładnie przeczytasz zasady opisane we wpisie powyżej. Musisz przestawić swoje racje w sposób jak najbardziej klarowny, aby rozmówca (w tym przypadku nauczyciel) Cię zrozumiał. Musisz dokładnie wysłuchać jego argumentów, a następnie się do nich odnieść. Dzięki temu powinniście dojść do porozumienia. Jakikolwiek byłby rezultat, stosowne byłoby jednak przeproszenie nauczyciela i przysięga, że coś takiego drugi raz się nie zdarzy. Bo jednak coś musiałeś zrobić, mniej czy bardziej niewłaściwego, co nauczyciel mógł różnie odebrać. Mam nadzieję, że moje porady znajdą zastosowanie i Wasze relacje ulegną poprawie.

      Usuń
    2. Dzięki wielkie :) Bardzo rozjaśniłeś mi tą stresującą sytuację i może masz rację że powinienem wyjść z przeprosinami nawet jeżeli wydaje mi się że nic nie zrobiłem. Mam nadzieję że opisane przez Ciebie porozumienie w dyskusji też mi pomoże.
      Będę częściej zwracał się do Ciebie z pomocą :)

      Usuń
    3. Polecam się na przyszłość ;)

      Usuń
  3. Jasno i klarownie przedstawiłeś temat kmunikacji, ale wykorzystywanej głównie w biznesie. Mnie bardziej interesuje Twoje zdanie na temat wykorzystania komunikacji interpersonalnej w życiu codziennym. Na przykład w relacji rodziców z dziećmi, gdzie często emocje biorą górę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komunikacja interpersonalna jest oczywiście ważna na codzień. Szczególnie w życiu rodzinnym. Tutaj sytuacja rozwiązania problemu nie powinna szczególnie różnić się od powyższych przykładów. Jednakże dzieci, jako młode, niedoświadczone osoby, mogą nie potrafić wysławiać się w sposób przedstawiający ich racje. Wtedy rodzice powinni narzucać im swoje zdanie, gdyż to raczej oni wiedzą z życia co jest najlepsze dla dziecka. A kiedy sytuacja się zaognia, trzeba zwyczajnie zrobić wszystko, aby ochłonąć. Spokój i opanowania to cechy, które są znacznymi zaletami w komunikacji. Dzieci to jednak specyficzny temat, wszystko zależy od jednostki i od wieku. Trudno ogólnie stwierdzić, jak postępować w stosunku do dziecka. Aby mu coś wytłumaczyć, należy przemówić "jego głosem". Aby jemu słowa rodziców wydawały się jasne i klarowne. Życzę jak najbardziej udanej komunikacji także w Pani rodzinie. :)

      Usuń
  4. Bardzo ciekawy artykuł, który będzie dla mnie dużą pomocą i swojego rodzaju przewodnikiem, po meandrach zawiłej rzeki, jaką jest komunikacja. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń

  5. Cześć
    Jesteśmy grupą finansową i chcemy umieścić nasze know-how do swojej dyspozycji pozwala na skorzystanie z naszej oferty pożyczki szybko i niezawodnie bezpiecznie i poufnie. Dajemy pożyczki w następujących obszarach: kredyt nieruchomości, zakup kredytów hipotecznych, pożyczki osobiste, inwestycje, auto pożyczki pożyczki. Jeśli potrzebujesz pilnie pieniędzy od 1000 € do € 1.000.000 zrealizować marzenie nam zaufać dla Ciebie niezwłocznie w lepszym czasie stopy procentowej, roku 2%. Proszę o kontakt przez e-mail: pissrakilott@pathfinder.gr

    OdpowiedzUsuń